Vad finns det för Matrix-artade (”bimodala”) spel?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Jag funderar lite över rollspel som har ett Matrixartat upplägg, det vill säga man utför två (eller flera) helt olika typer av handlingar i olika situationer och använder olika regelsystem för det. Inkopplad i matrisen har man tillgång till superkrafter och råkar ut för actionäventyr, medan i den verkliga världen flyger man svävarskepp och spelar ut sociala konflikter. Även om det inte är riktigt så enkelt, men i den första filmen är det nästan det.

Någon frågade om en term för sådant på någon discordserver, och jag föreslog "bimodal". I brist på bättre alternativ tänkte jag nog använda den.

Enda exemplet jag egentligen kommer på i rollspelssammanhang är Ben Lehmans gamla spel Bliss Stage som aldrig blev riktigt klart, där man spelar ungdomar i en postapokalyptisk värld som skapar mechor av sina drömmar med vilka de slåss med invaderande utomjordingar. I den verkliga världen används bara sociala scener, i mechstriderna actionstrider.

Delvis kanske man kan säga att downtimesystemet i Pendragon eller Ars Magica, där man under vintrarna sköter om sin bas i stället för att vara ute på äventyr, kan räknas hit. Men jag är egentligen ute efter mer tydliga exempel. Borde det inte finnas något annat som jag har missat? Det är ju också egendomligt att det inte finns fler direkt Matrixinfluerade spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Kanske… Fantasy Flights Fireborn, där man ju spelar moderna drakättlingar men också spelar sina drak-förfäder i flashbacks?

Jag har planera något slags garderobsfantasyspel i flera år nu, där rollpersonerna antingen kliver genom portaler eller drömmer för att ta sig till en annan värld där de gör expeditioner och har sig. Men det är ju inte ett spel som "finns".

Kanske kan man se CoC som bimodalt, om man räknar in Dreamlands?

Inget av dessa exempel har dock "helt olika regler" för de olika situationerna, även om man definitivt gör (delvis) olika saker…


Kanske Mechwarrior/Battletech eller sånt? Där man går från mecha-brädspel till vanligt rollspel beroende på om man kör sin mecha?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Apropå mechor har jag förstått att Lancer är lite så, va? Man har ett komplext taktiskt stridssystem för mechstrider, och ett betydligt lösare, friformigare system för aktiviteter mellan de mechbaserade uppdragen.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
Jag tänkte säga Thespian, där man spelar skådespelare som spelar roller, så man spelar både i “verkligheten” och i pjäsen. Men det är inte olika regelsystem för det (och det är inte särskilt Matrix, om man inte gör typ en Matrix-pjäs), så det kanske inte räknas.

Konceptet är dock coolt, och jag har tidigare skissat på lite idéer kring ett sånt spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Vi har ju DIE, där man precis som i serietidningen dels spelar en grupp rollspelare, och dels spelar deras rollpersoner. Med helt olika regelsystem.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Just det, Lancer hade jag nog i bakhuvudet men glömt bort. Tack! Die har jag inte läst pdf:en av än, jag inväntar den fysiska boken. 1001 Nights ska jag kolla upp!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Dont Rest Your Head är ju väldigt mycket så även om spelet nästan uteslutande beskriver spelet i the Mad City. Dryper av stämning gör det också, men reglerna kräver lite inkörning för att flyta, iaf för oss.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Bakers har ju skapat ialf tre spel med spelmotorn från Mobile Frame Zero: Firebrands.

Dels just Mobile Frame Zero: Firebrands, sen In Dreaming Avalon och King is Dead. Alla de bygger på idén att när det blir din tur väljer du ett spel, och ett spel är saker som ett fältslag, ett romantiskt möte, en jakt, etc. Alla med eget regelsystem typ.

Gillade The King is Dead mycket och skulle gärna spela det mer. Övriga har jag bara läst.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,462
Location
Köping
I Legacy: Life Among The Ruins spelar varje spelare både en klan och en viktig person i klanen, med perspektivhopp däremellan, där klanen spelar strategispel och rollpersonerna går på äventyr.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
I Legacy: Life Among The Ruins spelar varje spelare både en klan och en viktig person i klanen, med perspektivhopp däremellan, där klanen spelar strategispel och rollpersonerna går på äventyr.
Låter som Svavelvinterrollspelet med sitt "Skuggspel".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Alla spel med hacker/cracker-inslag borde stämma in. Typ Cyberspace odyl. Mutant 2089, Shadowrun, Cyberpunk...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Werewolf the Apocalypse/Forsaken där man går in i amdevärlden för fantasy äventyr/slåss mot monster/med mera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag tänker att det finns en ganska ordentlig glidande skala här.

I de flesta tradspel går man ju t.ex. in i ett helt annat regelsystem och gör helt andra saker i en helt annan situation varje gång det blir strid.

Och jag misstänker att det inte var det TS fiskade efter.

Men jag tänker att det är en ganska intressant skala. Från knappt andra regler/handlingar/situationer alls till att man i princip spelar ett helt annat spel…
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
I de flesta tradspel går man ju t.ex. in i ett helt annat regelsystem och gör helt andra saker i en helt annan situation varje gång det blir strid.
Jag ser inte det här som helt annat system. Man slår ju oftast färdighetsslag eller träffslag på samma sätt, till exempel. Men absolut är det en glidande skala.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Dont Rest Your Head är ju väldigt mycket så även om spelet nästan uteslutande beskriver spelet i the Mad City. Dryper av stämning gör det också, men reglerna kräver lite inkörning för att flyta, iaf för oss.
Vänta, gör man något som inte är i staden där? Jag har spellett det en gång för länge sedan, men det var ett hack som jag själv hade gjort.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Vänta, gör man något som inte är i staden där? Jag har spellett det en gång för länge sedan, men det var ett hack som jag själv hade gjort.
Aa, en har ju ett privatliv utanför och en bör ju inte stanna den där extra timmen :)

Utanför är det väl mest friformigt men tanken som jag tolkat det är väl att se hur agerandet i staden påverkar det utanför och försöka (utan framgång är väl tanken) styra upp den desperata situation som driver en in i staden.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Det här är ju mitt legacy (nåja)! Jag har iofs aldrig skrivit nåt äventyr/spel, men hittat på "Metalopol" som är en kampanj där man spelar programmerare i en nära framtid. De skapar sedan avatarer som utför olika uppgifter i virtuella världar. I kampanjen är en av världarna "Metalopol" som är en skruvad variant av noir, östra Europa och kalla kriget.

Egentligen borde spelet heta "Meta". Jag diggar det fortfarande!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Jo, jag minns rätt. Boken uppmanar till och med att återvända till den Slumrande Staden (verkligheten) då och då för att få en reality check. Jag tycker nog att det är finessen också, att saker i Slumrande Staden står på spel när en hänger runt i den Galna Staden, och att de problem som drev en in i Galna Staden kanske kan lösas där.
 
Top