Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Nu vinbägar jag lite, men jag tänker att ulv-sidd hade fattat att "Mellan två jobb" sticker ut som fan och att det per automatik ger en misstanke, när en bara kan säga konditor, vaktmästare, städare eller brandman istället. Om en ändå ska ljuga tänker jag att lögnen behövet vara lite mer genomtänkt än så. Det är också därför som jag stör mig på arboristen, eftersom den kan vara genomtänkt så pass mycket att den aldrig skulle clasha med någon annans yrke men ändå vara ett som kan flyga igenom utan misstanke.
Förstår hur du menar. Utifrån det perspektivet tycker jag nog att sena claims av helt vanliga yrken är mest suspekta.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,394
Oklart vad WH valt som ärofyllda yrken. Mitt är ett helt vanligt lågstatusyrke. Jag har absolut idéer om vad WH skulle kunnat välja som yrken för de elaka mobbarna, men jag tänker nog hålla på det lite innan fler har uttalat sig om sitt eget yrke, ok? (Det vore ju dumt om jag har rätt i min gissning och ulvarna ser det och vet att de måste ljuga).
Den här kan du ju lyfta med Vimes, nu när alla outat.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Jag håller med om Basse, Rasmus och Brynolf. Även Fjodor kan föras till denna grupp. Basse sticker ut mest, tycker jag.

Men jag tycker även Sidd sticker ut, om inte annat på ett rent formmässigt plan. @Sidd ! Står det "mellan två jobb" i ditt PM?
👍För att tillfället mellan två jobb.

Yrkena har olika status i alla fall.
Jag tycker tandläkare, advokat och optiker klingar högst.

Arborist tycker jag inte är i närheten av högstatus som de övriga tre.

Lågstatus-lirare är det iaf fler än 3 av: arbetslös, truckförare, bilmeck, taxichaffis, undersköterska…

Svårt om vi nu i R1 ska lägga så mycket vikt i det är med hög/låg-status men nu har vi iaf ett mönster vi kan checka av om det nu skulle vara så att tex nån av de 3 med högstatus visar sig vara Röd.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Sidds "mellan två jobb" tycker jag sticker ut så pass mycket formmässigt att jag vill fortsätta rösta på honom (här är teorin alltså att han ljugit, egentligen är han "överbetald GDPR-konsult"). Basse skulle kunna vara ulv utan att ha ljugit, men det är klart att en advokat kan vara en hederlig Nora-bo (WH är för övrigt nästan jurist). Några av de som outade senare i ordningen kan ha ljugit från "kommunikatör på regionen" till något mer hederligt. Teorin blir då att de har ovanliga jobb men valt något helt vanligt när de sett outningarna. Tidiga claims av ovanliga jobb (typ Brynolfs arborist) är mindre suspekta.
Jag vill väldigt gärna att Sidd ska vara ulv, för nån gång vill jag ha rätt i min magkänsla, men om det är hans verkliga jobb så hade han inte behövt kliva in när det egentligen var din tur och borde dessutom kunnat komma på något bättre.

Jag skulle gärna se att vi får svar på allas kläder, sparar det till senare rundor och hoppas att vi kan fånga någon i en lögn och nu släpper hur rimliga/orimliga olika yrken är - är jag den enda som tänkt att det kan finnas skäl för en bybo att ljuga om sitt yrke i R1?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
@RasmusL , nu när yrkena är ute. Vad var det du tänkte här i början av spelet?
Jag tänkte på den här biten:

WH said:
Du och dina skolkamrater har knegat på efter skolan i hederliga yrken, men det pratas på byn om hur de där Lindesbergarna har nått framgång på mycket tvivelaktiga sätt. Kommer du att känna igen dina gamla klasskamrater? Kommer Lindesbergarna återigen att försöka sabba festen?
...och att det tyder på att "Lindesbergarna" 1) hängt ihop och därmed troligen 2) kanske inte tagit sig så långt från platsen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Den här kan du ju lyfta med Vimes, nu när alla outat.
Absolut. Jag har nog hintat om det redan. Om jag känner WH rätt är alltså de ohederliga yrkena inte "knarklangare" eller sådär, utan snarare "kackerlacks-konsult", "influencer" och "regionalt anställd kommunikatör".

Sen tror jag nog att det borde vara såhär:
1. Antingen är yrkena en red herring utan bäring på fraktionstillhörighet
2. eller så har någon eller några ljugit om sina yrken

Jag tror inte det är så enkelt att advokaten, optikern och tandläkaren är skurkarna helt enkelt (även om deras yrken sticker ut mot majoritetens alltså).

Jag anser fortfarande att Sidds yrke sticker ut mest. Det är fan märkligt att det inte står "arbetslös" när alla andra har enordsyrken. Jag håller med om att det skaver att han slänger ur sig "mellan två jobb" lite ur det blå och inte väntar mer som ulv. Men min erfarenhet säger mig att det är svårt att veta exakt hur ulvarna resonerar när de ska falsk-claima såhär (sök på "lex Thibault").

Övriga misstänkta är annars i första hand de som claimar vanliga knegaryrken sent, då de har kunnat ljuga med större säkerhet.

Det sagt är också ett alternativ som sagt att yrkena inte är betydelsebärande på det sätt vi tror eller alls.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
att det tyder på att "Lindesbergarna" 1) hängt ihop och därmed troligen 2) kanske inte tagit sig så långt från platsen.
Alright! Rimligt. Vad tänker du nu när alla yrken är claimade?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Hmm, är det inte ganska standard ulv-fjodde taktik att checka ut på ett sånt sätt? Antingen inte rösta alls, eller ligga med döda röster och sen vara helt awol.
Jo, jag börjar också snegla mot Fjodor och hans mycket stilla spel!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,394
Testar att dra igång ett drev däråt, det är ju några timmar kvar på rundan ändå.

Röst: @fjodorsenuba
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Samtidigt är det alldeles för mycket som gör Sidd till min självklara kandidat:

- Hans snack om förmågor är oerhört märkligt och osammanhängande. Utfallet mot Anthrox är pikant, minst sagt. Jag gissar att han försöker spela ulv på ett för honom nytt sätt.
- Hans yrke är märkligt på många sätt: det följer inte formen samtidigt som det absolut kan klassas som låg status att vara mellan jobb. Jag gisssr att Sidd har ett annat yrke egentligen.
- Och så nu hans märkliga och opportuna röst på Waterhouse?!

Ingen annan kommer i närheten av hur skum Sidd är och min röst får stanna där.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,710
Location
Oktoberlandet
Samtidigt är det alldeles för mycket som gör Sidd till min självklara kandidat:

- Hans snack om förmågor är oerhört märkligt och osammanhängande. Utfallet mot Anthrox är pikant, minst sagt. Jag gissar att han försöker spela ulv på ett för honom nytt sätt.
- Hans yrke är märkligt på många sätt: det följer inte formen samtidigt som det absolut kan klassas som låg status att vara mellan jobb. Jag gisssr att Sidd har ett annat yrke egentligen.
- Och så nu hans märkliga och opportuna röst på Waterhouse?!

Ingen annan kommer i närheten av hur skum Sidd är och min röst får stanna där.
Alltså snacket om att ha förmåga eller ej orkar jag inte med mer att du ska brunsmeta om.
Mitt yrke: ”För tillfället mellan två jobb” sticker ju onekligen ut men inte fasiken skulle jag ens hitta på frasen istället för Arbetslös. Surt faktiskt att WH gav mig en sån fras- inget att göra nåt åt det.
Min röst på WH är för att jag tycker Rasmus inte postat värst rött. Till skillnad från dig Basse.

Eftersom att jag är bybo så kommer jag ju förstås lägga min röst så fördelaktigt som möjligt för byn så inte jag åker ut. Svårt men tänker nog hänga på den jag hittills har mest förtroende av: som i mina ögon spelat mest grönt: Anthrox.

Röst: @fjodorsenuba

Svårbedömd lågflygare. Röstar alltid på mig, även denna gång, klev dock (konstigt nog) bort vidare till röst på Anthrox som jag tycker spelar vettigt, men rösten är själv och dåligt motiverad.
Basse har ju helt fastnat på mig men det verkar inte bekomma er andra så det får bli på fjodde.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Jag som precis började kolla på vad det var för motiveringar till rösterna på @Vimes och konstaterade att de var rätt svaga. Inte lågstatusyrke från @RasmusL , ingen outning från @Brynolf , @fjodorsenuba reagerar på inte-lågstatus-gate och @Anthrox testar en ny svängom.

Om RasmusL och Anthrox nu bestämt sig för att flytta bort för att undvika en "vad hade ni för grunder att rösta ut Vimes"-situation så grönar det Vimes. Det grönar också Fjodde, om det inte är ett planerat att movet ska vara för sent för att slå. Fjoddes spel är inte lika lågflygigt som i vampyrspelet, men inte långt ifrån - vartenda inlägg efter det första är kort nog att synas på sammanfattningen i hans profil.

Det rödaste jag har just nu på Vimes är egentligen att en del av Sidds konstigheter går att förklara med att de vore ulvar tillsammans (spontanoutningen utanför kön när det är Vimes tur). Jag tycker att Vimes duckande av yrkesoutningen var rödande, men IRL-förklaringen är rimlig och lite för personlig för att kännas hopljugen.

Då känns det okej att ligga kvar på Rasmus.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
897
Jag som precis började kolla på vad det var för motiveringar till rösterna på @Vimes och konstaterade att de var rätt svaga. Inte lågstatusyrke från @RasmusL , ingen outning från @Brynolf , @fjodorsenuba reagerar på inte-lågstatus-gate och @Anthrox testar en ny svängom.

Om RasmusL och Anthrox nu bestämt sig för att flytta bort för att undvika en "vad hade ni för grunder att rösta ut Vimes"-situation så grönar det Vimes. Det grönar också Fjodde, om det inte är ett planerat att movet ska vara för sent för att slå. Fjoddes spel är inte lika lågflygigt som i vampyrspelet, men inte långt ifrån - vartenda inlägg efter det första är kort nog att synas på sammanfattningen i hans profil.

Det rödaste jag har just nu på Vimes är egentligen att en del av Sidds konstigheter går att förklara med att de vore ulvar tillsammans (spontanoutningen utanför kön när det är Vimes tur). Jag tycker att Vimes duckande av yrkesoutningen var rödande, men IRL-förklaringen är rimlig och lite för personlig för att kännas hopljugen.

Då känns det okej att ligga kvar på Rasmus.
Och där trillade Sidd med också.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Min röst på WH är för att jag tycker Rasmus inte postat värst rött. Till skillnad från dig Basse.
Jag förstår inte vad du menar? Jag har aldrig haft Rasmus som misstänkt, även om jag kanske borde vara mer skeptisk mot honom. Men tycker att hans agerande tyder på byboighet mer än ulvighet.
 
Top